Kelab Permotoran Sarawak digalak sertai SMA

Sarawak Motorsports Association (SMA) menggesa kelab-kelab permotoran di Sarawak untuk bergabung dengan mereka sebagai badan kawal selia. Dalam Mesyuarat Tahunan kedua SMA, Presiden mereka, Dato Ahmad Dato Sri Ibrahim menyatakan bahawa kelab yang sertai SMA akan menikmati banyak faedah dan memudahkan penganjuran acara permotoran melalui kerjasama dengan Motorsport Association Malaysia.

"Kami ingin semua kelab permotoran di Sarawak bergabung dengan SMA. Kami mencadangkan pembahagian ke tiga kawasan; utara termasuk Miri, Bintulu, Lawas, dan Limbang; tengah termasuk Sibu, Kapit, Bintangor dan Sarikei; dan selatan termasuk Samarahan, Kuching, dan Serian. Tujuan SMA adalah untuk mengatur dan memberi izin untuk perlumbaan sambil memberi latihan. Meski kami tidak menganjur festival, kami membiarkan kelab melakukannya asalkan berada di bawah SMA," kata Dato Ahmad.

Beliau menambah, SMA akan memberikan bantuan dalam latihan, memperoleh permit dari pihak berkuasa dan kelab yang ingin sertai perlu mendaftar melalui Suruhanjaya Sukan Malaysia. "Tahun ini, kami akan meningkatkan latihan dan kolaborasi dengan Motorsport Association Malaysia dan kelab yang bergabung dengan SMA," ujarnya selepas mesyuarat di Kozi Square.

Dato Ahmad juga menegaskan tujuan mesyuarat adalah untuk membincang tentang perkembangan sukan permotoran di Sarawak dan perancangan acara akan datang. Beliau optimis bahawa dengan badan seperti SMA, sukan permotoran di Sarawak akan berkembang dan setaraf dengan standard antarabangsa.

"Kita harus bekerjasama untuk mempromosi sukan permotoran di Sarawak. Kementerian Belia dan Sukan Sarawak terus menyokong SMA termasuk menyediakan tanah untuk litar F3. Saya yakin kerjasama ini akan membawa kejayaan," tambahnya.

Sebagai permulaan tahun ini, SMA akan mengadakan Borneo Star Drift Battle pada 3 dan 4 Mac di La Promenade Mall, Kuching. Turut hadir bersama ialah Timbalan Presiden SMA, Afiq Fadhli Narawi, dan ahli Jawatankuasa SMA.

Share this post